گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
جلد بیستم
کودکان







1. برنامه کودکان
در روایات فراوانی، سفارش شده است که بزرگترها چگونگی پوشیدن و رفتار با نامحرم را در عمل به کودکان و نوجوانان
بیاموزند. در این باره، براي دختران شش سالگی و براي پسران حدّ تمیز و ممیّز بودن پیشنهاد شده است. 1 ازاینرو، بسیار مناسب
است که برنامهریزان و برنامه سازان بخش کودك، به این امر اهتمام و دقت ویژه ورزند. از جمله راهکارهاي عملی براي انتقال پیام
حجاب به کودکان به این ترتیب است: یک آموزش احکام پوشش در قالب کارتن، نمایش عروسکی، سرودهاي جذاب،
داستانهاي شیرین و بازيهاي کودکانه. دو استفاده از پیام حجاب توسّط مجریان محبوب کودکان. سه کودکان از پوشش
مجریان محبوب خود الگو میگیرند. ازاینرو، استفاده از چادر توسّط مجریان زن که به صورت شاد برنامه اجرا میکنند و محبوبیت
ویژهاي هم نزد کودکان دارند، میتواند تأثیر عمیقی در این زمینه داشته باشد. چهار تصویرهایی که در خلال برنامه کودکان
پخش میشود یا تصویر پشت سر مجري، کودکان با حجاب در حال بازي و شادي نشان داده شوند تا این تصور نادرست که
صفحه 9 از 20
رعایت حجاب اسلامی با شادي و نشاط کودکانه ناسازگار است، اصلاح شود. زبان کودکانه به دلیل صداقت و پاکی این قشر
معصوم، گیرایی و دلنشینی خاصی نزد گروههاي سنی مختلف دارد. میتوان براي دادن پیامهاي مربوط به حجاب از زبان شیرین
کودکانه استفاده کرد. همان کاري که در مورد هشدارهاي مربوط به محیط زیست و... انجام میشود. --------------------
، 1 . وسائل الشیعه، کتاب النکاح، ج 14 ------------------------------------------------------------
. صص 169 171 ، بابهاي 127 128 ، روایتهاي 25508 25499
2. برنامه نوجوانان و جوانان
اگرچه پذیرش در این سنین تا اندازهاي سخت است، ولی ارتباط با این قشر، از ارتباط با کودکان راحتتر است و ابزارهاي بیشتري
در دست برنامه سازان است. از جمله: الف) استفاده از گزارشهاي خبري جذّاب با موضوع پوشش اسلامی. براي مثال: تهیه
گزارش با موضوعهایی مانند: اولین روزي که چادر پوشیدم...؛ تهیه گزارش از جوانان و نوجوانان با حجاب و موفق در عرصههاي
ملّی و بینالمللی؛ تهیه گزارش از جوانان و نوجوانان با حجاب کشورهاي اروپایی و... . ب) استفاده از نماهنگهاي زیبا با رویکرد
شاعرانه و احساسی و سرودهاي جذّاب با موضوعیت حجاب. ج) برگزاري و اجراي مسابقات متنوع با محوریّت پوشش اسلامی،
مانند: مسابقات هنري (طراحی، نقاشی، شعر، داستان) با موضوع حجاب؛ مسابقه احکام پوشش به ویژه براي دختران نو بالغ؛
مسابقه حفظ احادیث حجاب؛ مسابقه خاطره نویسی؛ د) معرفی کتاب حجاب. ه ) استفاده از پلاتوها و زیرنویس در پیام رسانی به
آغاز میشوند. براي نمونه: آیا « آیا میدانید » نوجوان و جوان بازتاب خوب و مؤثري خواهد داشت؛ به ویژه، جملههایی که با
میدانید اولین اثر مثبت رعایت پوشش اسلامی، به خود زن باز میگردد؟ آیا میدانید رعایت حجاب بر حفظ زیبایی زن تأثیر
دارد؟ آیا میدانید آمار نا امنی زنان در کشورهاي غربی... چه قدر است؟ آیا میدانید پوشش حضرت زهرا علیهاالسلام هنگام
خروج از منزل چادر بوده است؟ و) برپایی میزگردهاي علمی و مناظرهاي در پیام رسانی به نوجوان و جوان با موضوع پوشش
اسلامی. در پیام رسانی توجه به دو نکته دقیق نیز اهمیّت ویژه دارد: یک با توجّه به ویژگیهاي سنّی این قشر، استفاده از روشهاي
غیرمستقیم تأثیر بهتري دارد. در بسیاري موارد، جوان یا نوجوان تا احساس کند برنامهاي دینی قصد دارد او را تحت تأثیر قرار داهد،
واکنش منفی نشان میدهد. ازاینرو، بهتر است پیامهاي حجاب به صورت غیرمستقیم و در قالب برنامههاي علمی، ورزشی،
تفریحی و... القا گردد. دو نباید کاري کرد که نوجوان و جوان دچار تناقض شود. براي مثال، در گفتار سخن از پوشش خاص یا
حریم گرفتن به ویژه توسط مرد و زن نامحرم را تبلیغ کنیم، ولی در رفتار در یک سالن کوچک، دختر و پسر را یک در میان و
نزدیک به هم، بدون هیچ ضرورتی قرار داده و آنها را به گفتوگو وا داریم. 1 یا در فیلمها، نه در حدّ معقول و شرعی حدّ پوشش
را رعایت کنیم و نه حریمها را، بلکه رابطه دختر و پسر را به طور شبانه روزي ترویج کنیم؛ به ویژه در فیلمها و سریالهایی که در
داخل کشور ساخته میشود. اگر چه سریالهاي وارداتی غیر قابل کنترل است، ولی میتوان در انتخاب آنها یا هنگام ساخت
برنامههاي ایرانی بیشتر دقت کرد. --------------------------------------------------------------------
1 . مانند گفتوگوي خودمانی در برنامه جوان، شبکه اول سیماي ج.ا.ا. ------------
3. برنامه بزرگسالان
انتقال پیام براي بزرگسالان، به مراتب آسانتر از دو گروه کودکان و نوجوانان است. اگرچه آنها شکل گرفتهتر از کودك و
نوجوان هستند، ولی ابزارهاي در خدمت رسانه براي این نسل، پیشرفتهتر از ابزارهاي قابل بهرهگیري براي کودکان است. به عبارت
دیگر، القاي پیام براي کودك و نوجوان سختتر و پیچیدهتر است، ولی براي بزرگسالان، میتوان از مستندسازي، گزارش خیابانی،
صفحه 10 از 20
گفت و گوهاي دوستانه و بحثهاي علمی تا فیلم و سریالهاي علمی، تجاري و خانوادگی، تاریخی و... بهره گرفت، ولی چنان که
در بحث نوجوان و جوان گفته شد، نه تنها ترغیب و ترویج رابطه پسر و دختر امري پسندیده نیست که ترویج بی مبالاتی رفتاري در
میان بزرگسالان از نظر پوشش و نحوه رفتار مردان و زنان نامحرم نیز غیرپسندیدهتر است؛ زیرا بدآموزي براي سه گروه کودك،
نوجوان و جوان و بزرگسال به بار میآورد و براي دو گروه اول، ایجاد تناقض میکند. الف) تهیه گزارشهاي جذاب خبري با
محوریت حجاب و موضوعات گوناگون از جمله: یک حجاب و نقش آن در تأمین سلامت فرد و جامعه؛ دو حجاب و امنیت
زن؛ سه حجاب و فعالیت اجتماعی زن؛ چهار حجاب و کرامت زن؛ پنج حجاب و نقش آن در پیشگیري از بزه و گناه؛ شش
حجاب و حفظ عفاف عمومی جامعه؛ هفت نقش خانواده در با حجاب شدن دختران؛ هشت مصاحبه با زنان تازه مسلمان و
پرسش از آنها در مورد مقایسه وضع خویش در حالت با حجابی و بی حجابی؛ احساسی که با محجبه شدن به آنها دست داده،
نقش حجاب در تأمین امنیت آنها، ارزش و کرامتی که پیش و پس از محجبه شدن از آن برخوردار بودند و... . نه مصاحبه با زنان
و دختران با حجاب و موفق و مطرح در عرصههاي مختلف و پرسش از آنان در مورد نقش حجاب در تأمین آرامش روحی و
زمینهسازي براي موفقیت آنها و اینکه حجاب مانعی براي پیشرفت زن میشود یا نه؟ ده مصاحبه با جوانانی که به جرم فساد
اخلاقی در ندامتگاهها به سر میبرند و پرسش از آنها در مورد اینکه به نظر شما رعایت نکردن حجاب توسط زنان و دختران چه
مقدار در انحراف شما مؤثر بوده است؟ ب) ساخت مستندهاي مختلف با موضوع: پیشینه حجاب در اسلام، حجاب در دیگر ادیان
الهی، زنان با حجاب موفق در عرصههاي مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادي، سیاسی و... به عنوان الگو براي زنان و دختران جوان،
معرفی زنان و دختران با حجاب و مقاوم در برابر قانون منع حجاب اسلامی در مدرسههاي بعضی کشورهاي اروپایی از جمله
مستند آموزشی مربوط به آداب پوشش اسلامی و رابطه بی حجابی با عفاف عمومی و فساد اخلاقی، رابطه کشف حجاب ،« فرانسه »
با استعمار، مستند حجاب در سیما و سینما (بررسی و نقد وضع پوشش زنان در فیلمها و سریالهاي مختلف). مستند در مورد زنان با
حجاب در دیگر کشورهاي اسلامی و... . ج) در برنامهها، اسلام صوفی مشربانه (که به اعمال عبادي و رعایت مظاهر دینی از جمله
رعایت پوشش اسلامی توجه نمیکند و میگوید دل باید پاك باشد) نقد شود. د) شرایط به گونهاي فراهم شود که زنان چادري
نیز با آرامش خاطر نسبت به رعایت موازین شرعی، بتوانند در سریالها ایفاي نقش کنند. ه) در طراحی صحنه فیلم، سریال و
برنامههاي تلویزیونی، تلویحا به تبلیغ پوشش کامل اسلامی پرداخته شود. براي مثال، در جالباسیهاي دم درب منزل افزون بر مانتو،
چادر هم آویزان باشد. در برنامههاي مختلف به تناسب، در بکگراندي که براي مجري گذاشته میشود، تصویر زنان چادري در
حال فعالیتهاي مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادي و... نمایش داده شود. و) در دیالوگها تلویحا به احکام پوشش اشاره شود. براي
مثال، افراد خانواده در حال گفتوگو در مورد حدّ پوشش زن و مرد هستند یا اینکه فرزندان از حدّ پوشش و فلسفه و فایدههاي
پوشش میپرسند و والدین با صبر و حوصله پاسخ میدهند. ز) در فیلمها، سریالها و به طور کلّی برنامههاي تلویزیونی به نوع
پوشش مردان و مطابقت آن با موازین شرعی نیز توجه شود و توضیح داده شود که احکام پوشش تنها به بانوان اختصاص ندارد. --
------------------------------------------------------------------------------
4. نقد و ارزیابی برنامههاي سیما
پیشاپیش به ظرافت و سختی کار برنامهسازي، فیلمنامه نویسی، تصویربرداري، بازیگري و دهها مسئله دقیق هنري دیگر اعتراف
میکنیم. همچنین سپاس و تقدیرمان را اعلام میداریم و از خداي بزرگ و أئمه علیهمالسلام براي همگان پاداش نیکو در دنیا و
آخرت خواستاریم . با این همه، نباید از نعمت نقد که محک زنی رفتار و گفتار براي ارتقاي کیفی و کمّی آن است، محروم ماند.
ازاینرو، بهترین هدیه خویش را کمک به رفع کمبودها میدانیم تا شاهد زیبایی هر چه بیشتر کارها باشیم. به همین منظور، مطالب
صفحه 11 از 20
زیر را تقدیم میداریم: الف) همیشه رضایت خدا را ملاك قرار دهیم که رضایت آفریدهها را به همراه دارد. خداي سبحان نیز در
سوره مریم 1 وعده داده تا محبت خوبان را در دل آفریدهها بکارد، به شرط آنکه نخست ما سختی دریافت رضایت آفریدگار را
تحمل کنیم، تا همچون مریم مقدس علیهاالسلام، قرنها رضایت و محبت آفریدهها ارزانیمان گردد. این رضایت زمینی است که با
حادثهاي طبیعی نابود میگردد، ولی رضایت الهی همیشه پایدار و باقی است 2 و حتی در دنیا هم برکات آن دیده میشود. براي
به ویژه کارگردان آن کوشیدند درراستاي فرمانهاي الهی آن را تهیه کنند و ،« مریم مقدس » مثال، از آنجا که دستاندرکاران فیلم
راهنماییهاي خداي سبحان را در مورد روابط سیاسی، اجتماعی، پوشش و رابطه محرم و نامحرم به کار بندند، پاداش خوبی در
همین دنیا دریافت کردند و آن فزونی مخاطبان این فیلم بود. اگر چه شاید در ابتداي راه و تهیه فیلم، به مشکلاتی برخوردند، ولی
رضایت خالق و مخلوق ارزانیشان شد. ب) اکنون از خود بپرسیم ما تا کنون چهقدر به رضایت خالق نزدیک شدهایم؟ آیا در کنار
برنامههاي خوب، سازنده، انسان ساز و الهی، برنامههاي منفی و خنثی تحویل جامعه ندادهایم یا حتی در متن برنامههاي موفق،
پیامهاي منفی براي مخاطبان نفرستادهایم؟ آیا در خصوص پوشش و روابط زنان ومردان، رو به سستی و کاستی نرفتهایم؟ آیا هر
روز از پوشش کم نگذاشتهایم و حریمها را کوتاهتر نکردهایم و حتی آن را نشکستهایم؟ آیا هر روز روابط با نامحرم را عاديتر
از شبکه اول، آیا با « مزرعه آفتاب » نکردیم؟ به ویژه روابط دختر و پسر، آن هم از نوع عاطفی و عشق خاکی. براي نمونه، در سریال
همه پیامهاي خوب مانند همیاري، امیدواري، اعتماد به نفس، برگشت به روستا و ترویج کشاورزي؛ در مقوله پوشش و رابطه دختر
و پسر، کم نگذاشتهایم یا حتی پیام منفی نفرستادهایم؟ در هر هفته، شاهد ارتباط تلفنی یا خیابانی یا داخل پارکیهامان با خواهر
یکی از دوستانش نیستیم، آن هم همراه ترویج بیغیرتی که عبارت باشد از واسطهگري برادر براي این رابطه و دوست دختر،
3 هم که پیامهاي مثبتی مانند همگانی و مردمی بودن جنگ، « خاك سرخ » دوست پسر شدن و... . سریال بسیار زیبا و هنرمندانه
سهیم بودن مردم پشت جبهه در دفاع، بیرحمی دشمن نسبت به کودکان و زنان مسلمان، همّت، غیرت، تغییر رفتار یک دختر از
خانه اعیانی به دامن یک زندگی اصیل محلی را القا کرد، ولی در خصوص پوشش و آرایش رعایت موازین اسلامی را نکرد. از
کارگردان محترم آن بپرسید آیا در طول عمر خویش، شاهد صحنه طولانیِ دویدن عروسی با لباس چسبان مخصوص عروس در
کوچه و بازار، حتی در بیمبالاتترین محله ایرانی بوده است؟ آیا کارگردان محترم در قطعات بسیار کوتاه، نمیتوانست پیام
4 در کنار « مهر خاموش » سرگردانی عروس در کوچهها را برساند و به تعبیر خودشان، عروس را عروس نشان دهد؟ در سریال
پیامهاي مثبتی مانند ایثار، اعتماد به نفس، سادهزیستی در میان کسانی که هنجارهاي دینی را بیشتر رعایت میکنند و هیجانهاي
کنترلناپذیر، آرزوهاي بلند و آزار دهنده در میان کسانی که به هنجارهاي دینی کمتر توجه دارند، باز هم شاهد ترویج رابطه دختر
5 نیز تعداد پیامهاي روابط نامشروع، « معصومیت از دست رفته » و پسر از سوي پسر آقاي دکتر با دخترخوانده او هستیم. در سریال
عشوهگري، طنّازي، استفاده ابزاري از زیبایی و گریم زن، بسیار بیشتر از پیامهاي آزادگی و تربیت علوي است؟ ج) شاید براي
تهیهکنندگان، نویسندگان، کارگردانان، برنامهنویسان و برنامهسازان به دلیل اشراف همه جانبه بر متن و محتواي فیلمها و سریالها،
یک نگاه جمعی مثبت فراهم شود، ولی باید توجه داشت: یک درباره حریم گرفتن، رعایت پوشش شرعی و روابط سالم، تعداد
پیام ارسالی از راه تحلیل محتوا چه تعداد بوده و در مقابل، پیام عفاف و حریم و پیام خنثی چهقدر است؟ معمولاً انسانها در
کارهاي روزمره، با توجه به تنبلی نفس، پیامهاي منفی دیداري و شنیداري را بهتر دریافت میکنند تا پاسخهاي آنها را. ازاینرو،
توجه به اهمیت و حاکم بودن پاسخ بر شبهه یا پیام، ضرورتی انکارناپذیر است. دو تعداد پیامهاي مثبت، اندك یا خیلی مبهم و
تعداد پیامهاي طنّازانه و منفی، با پیام جهنم شوذب به هیچ وجه « معصومیت از دست رفته » حتی با تأخیر است. براي مثال، در سریال
قابل قیاس نیست و کارکرد پنهانی پیامهاي منفی، به آسانی با تصویر جهنمی در پایان فیلم رفع شدنی نیست. سه چند درصد افراد
همه فیلمها را تا قسمت آخر میبینند تا پیامهاي مثبت و منفی را با هم تلفیق کنند و به جمعبندي خوبی برسند. د) به کارگیري
صفحه 12 از 20
نمادهاي دینی و فرهنگی کشورها، از کارهاي شایسته و قابل توجّهی است که امروزه در سطح جهانی مورد توجّه بسیار قرار گرفته
است. حتی در فیلمهاي هالیوودي نیز دیده میشود. صدا وسیماي جمهوري اسلامی ایران نیز میتواند در متجلّی ساختن نمادهاي
دینی به صورت مستقیم و غیر مستقیم، نقش به سزایی داشته باشد. حجاب زنمسلمان، نماد مقاومت او و یکی از شعایرالهی است و
در میان پوششهاي زنان ایران، چادر در سطح جهانی به نماد جمهوري اسلامی ایران تبدیل شده است. ریول کرکت صهیونیست
چادر، نمادي است که وجود انقلاب را در سر هر چهار راهی به نمایش » : و مسئول سابق شبکه جاسوسی سیا در ایران میگوید
6 جا دارد که برنامه سازان و دست اندرکاران صدا و سیما، به این نماد بزرگ دینی که به فرموده مقام معظّم رهبري .« میگذارد
(مدظله العالی) نشانه ملّی ما نیز هست 7، ارج نهاده و بر تکریم و ترویج آن همّت گمارند، ولی آنچه متأسفانه شاهدیم این است که
بعضی از برنامههاي صدا وسیما نه تنها در این راستا مؤثر نیست، بلکه به علّت برخی کاربردهاي نادرست، این پوشش، ناخواسته و به
صورت غیرمستقیم به استهزاء گرفته شده است. براي مثال: در بیشتر فیلمها و سریالهاي تلویزیونی، خانمها در تمامی صحنههاي
فیلم با پوشش مانتو ظاهر میشوند، ولی در صحنههایی که در مراسم ختم و عزا، زندانها، قبرستانها و... ضبط میگردد، چادر به
سر دارند. در فیلمها و سریالها، خانمهاي ایفا کننده نقش زنان سرمایه دار، با سواد و مطرح یا خانمهایی که پشت ماشینهاي
آخرین مدل نشستهاند، داراي پوشش مانتو، روسري یا حداکثر مانتو، مقنعه هستند، ولی ایفا کنندگان نقش خانمهاي به قول معروف
پایین شهري، بدبخت بیچاره یا داراي شغلهاي سطح پایین مثل رخت شویی و... و زنان گدا، چادري به نمایش گذاشته میشوند
که بسیار نامناسب است. براي ایفاي نقش زنانی که حجاب مناسبی ندارند، از بازیگران مطرح و محبوب و از بهترین گریم و
طراحی لباس استفاده میشود، ولی براي نقشهاي چادري از بازیگران غیرشناخته شده و غیرحرفهاي، طراحی لباسهاي عادي و
حتی گاه چادرهاي چروك، خاکی و رنگ و رو رفته استفاده میشود. ه ) یکی از اقدامهاي قابل تقدیر و به جاي صدا و سیماي
ج.ا.ا در سالهاي اخیر، ساخت فیلمهاي داستانی، سریالها و کارتنهاي زیبا از صحنههاي برجسته تاریخ اسلام و زندگی گهر بار
معصومین علیهمالسلام است. البته با وجود اینکه ثابت شده که پوشش زنان از صدر اسلام، پوششِ بلند و فراگیري مانند چادر بوده
است، متأسّفانه در این گونه فیلمها براي پوشش زنانِ صدر اسلام یا عصر ائمه معصومین علیهمالسلام و حتی بعضی زنان برجسته و
چهرههاي مطرح، تنها از پیراهن بلند و مقنعه یا روسريهاي عربی استفاده میشود که جاي تأمل و دقت بیشتري دارد. و) یک مشکل
جدي که در عرصه فرهنگ و هنر داریم، صاحبنظر شدن همگان است. بر خلاف مسائل بهداشت فیزیکی و امنیت مادي که با
ظریفترین کارها، میکوشیم حتی میکروبهاي احتمالی را از کودك و جوانان و بزرگسالان دور کنیم، ولی در مسائل اخلاقی،
اباحهگري و رهاسازي را تروج میکنیم و گاه شاهدیم برخی کارشناسان در امور هنري، خود را صاحبنظر احکام شرعی و مباحث
فقهی هم معرفی میکنند، در حالی که براي تنظیم درجه دوربین، نور و... میکوشیم جدیدترین دستاورد را از بهترین متخصص
بیاموزند، ولی در مسائل فقهی و شرعی، به سراغ سطحیترین افراد و کم دانشترین میروند و با وجود فرهیختگان برجسته فقهی،
از رهبري معظم انقلاب گرفته تا دیگر مراجع بزرگ تقلید، در آبشخورهاي سست و بیبنیان رفع عطش میکنند. ------------
.« سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُ  دا » . 1 --------------------------------------------------------------------
گامی دیگر براي مبارزه » 3 . شبکه اول. 4 . شبکه پنج. 5 . از شبکه سه. 6 . قاسم روان بخش، مقاله . 2 . الرحمن: 26 و 27 مریم: 96
7 . قسمتی از سخنان مقام معظم رهبري در دیدار با اعضاي شوراي . 9، ص 4 /8/1380 ، هفته نامه پرتو سخن، ش 102 ،« با حجاب
. 9، ص 1 /10/ فرهنگی اجتماعی زنان، کیهان، ص 49 ، ش 14370 ، پنجشنبه 1370
پرسشهاي مسابقهاي
2. کدامین آیه به پوشش کامل سر و گردن و ( 1. در کدامین سوره قرآن، به پوشش سرتاسري زن اشاره شده است؟ (احزاب: 59
صفحه 13 از 20
3. بالاپوش حضرت زهرا علیهاالسلام هنگام حضور در جلسه دفاعیه از فدك چه ( بخش بالاي بدن زن اشاره کردهاست؟ (نور: 31
بود؟ (چادر با پوشش کامل سراسري) 4. در چه آیهاي از قرآن نخست به مردان امر فرمود که چشمها را از نامحرم فرو بندند و
از « چادر،نشانه ملّی است » 5. این سخن ( سپس به زنان امر کرد که چشمان خویش را از نامحرم بر هم گذارند؟ (نور: 30 و 31
کیست؟ (از مقام معظم رهبري) 6. یکی از تأکیدهاي آیت اللّه طالقانی در خطبه نماز جمعه، بر کدامین نوع پوشش بوده است؟
زنان 1. انصار با پوشش مشکی از ،« جلباب » (چادر) 7. از کدامین همسر پیامبر صلیاللهعلیهوآله نقل شده که پس از نزول آیه
خانههایشان بیرون میآمدند؟ (امسلمه علیهاالسلام) 8. در کدام سوره قرآن آمده که: زنان از پس حجاب، با مردان نامحرم
9. آغاز لزوم پوشش براي دختران از چه موقعی است؟ (از سن تکلیف) 10 . نماد ( گفتوگو و مراوده داشته باشند؟ (احزاب: 53
مبارزه زنان مسلمان ترکیه و فرانسه چیست؟ (حجاب) 11 . کدامین داستان قرآنی، رابطه و نحوه ارتباط دختر و پسر نامحرم، همراه با
عفاف و پاکدامنی را شرح داده است؟ (داستان موسی علیهالسلام و دختران شعیب علیهاالسلام) 12 . در مورد کدامین سوره قرآن
تأکید شده که زنان آن را بیشتر بخوانند؟ (نور)
پرسشهاي مردمی
1. چرا میگویند حجاب مصونیت است، نه محدودیت؟ 2. چگونه حجاب امنیت میآفریند؟ 3. آیا میدانید گفتهاند: نگاه به
نامحرم، تیري است از تیرهاي شیطان؟ چرا؟ 4. آیا میدانستید که حجاب از ضروریات دین است که بین همه مسلمانان مشترك
است؟ 5. شما چه تعریفی از حجاب کامل دارید؟ 6. چرا نخستین حمله مهاجمان پرتغالی در اسپانیا، فرانسه در الجزایر، انگلیس در
ترکیه و رضا خان در ایران، به حجاب و پوشش زنان بوده است؟ 7. آیا میتوان به بهانه آزادي، در جامعه بدون حجاب ظاهر شد؟
1. تاریخچه کشف 8. آیا میپذیرید که حریم گرفتن از نامحرم، حرمتگذاري به مخاطب است؟ چرا؟ پرسشهاي کارشناسی 1
حجاب در جهان اسلام را بیان کنید. 2. علت شکست حرکتهاي کشف حجاب چیست؟ 3. ریشههاي قرآنی و حدیثی پوشش
چادر و مقنعه را بیان کنید. 4. فلسفه حجاب چیست؟ 5. فلسفه تفاوت و بیشتر بودن پوشش زن نسبت به مرد چیست؟ 6. آیا این ادّعا
درست است که بین پوشش و ایجاد عقده روانی رابطه است؟ 7. آیا زن براي خارج از خانه و خارج از محیط زنان، میتواند از
لباسهایی با رنگهاي روشن استفاده کند؟ 8. آیا الزام در پوشش، با حق انتخاب لباس منافات ندارد؟ 9. رابطه حجاب و پوشش با
چیست؟ « بین رنگ مشکیِ پوشش و بیماريهاي استخوانی رابطه است » فشارهاي اجتماعی چیست؟ 10 . علت نادرستی این ادعا که
بهرهگیري میکنند؟ 12 . چه نوع پوششی از حکم کراهت پوشش سیاه استثنا « جوان ابزاري » 11 . چرا برخی براي تخریب حجاب از
شده است؟ 13 . آیا بین کارآمدي زن در عرصه اشتغال و پوشش کامل منافاتی وجود دارد؟ 14 . آیا مطلق مشکل بودن، بهانهاي
صحیح براي رهایی از قواعد و هنجارهاي اجتماعی است؟ 1 . براي پاسخ نک: شهیدمطهري؛ مسئله حجاب؛ حسین مهديزاده،
حجابشناسی؛ اسداللّه محمدينیا، بهشت جوانان؛ مؤسسه فرهنگی قدر ولایت، حکایت کشف حجاب 1 و 2؛ غلامعلی حداد عادل،
فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی.
معّرفی مراکز و نهادهاي مرتبط با موضوع
در میان مراکز و نهادهاي فعّال در راستاي مباحث مربوط به زن، میتوان مراکز زیر را معّرفی کرد: الف) مرکز مدیریت حوزههاي
علمیه خواهران، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، قم، خیابان صفاییّه، فرعی سوم، سمت راست، پ 18 ، تلفکس: 7741166 ص. پ:
3653 37185 . ب) شوراي فرهنگی اجتماعی زنان، تهران، خیابان شهید مفتّح، روبهروي ورزشگاه شهید شیرودي، خیابان اردلان،
شماره 6، دبیرخانه شوراي فرهنگی اجتماعی زنان، کد پستی: 15839 ، تلفن: 4 8319891 ، دورنویس: 8320044 . ج) نهضت
صفحه 14 از 20
قم، ص. پ: ،« پیام زن » زنان مسلمان، تهران، خیابان جمهوري، قسمت الف، کوچه سیّد هاشم، پلاك 14 . د) دفتر مجله
. تلفن: 7738743 7733305 ، P _ PAYAMZAN : 165/37185 ، مجله پیام زن، نشانی مجله در شبکه شارع
کتابنامه